Een “Frozen Shoulder”

"Een "frozen shoulder" wordt gekenmerkt door een pijnlijke bewegingsbeperking van de schouder, in alle richtingen."

Bij een “frozen shoulder” wordt onderscheidt gemaakt tussen een primaire en een secundaire vorm. Een primaire vorm kenmerkt zich door spontaan ontstaan van de problemen, zonder aanleiding, vaak onder invloed van stofwisselziektes (bijv. Diabetes). Een secundaire vorm ontstaat door lange periodes van beperkte immobiliteit (bijvoorbeeld door een Bandage na een ongeval of operatie) of als reactie op andere aandoeningen van de schouder.

De nasleep van deze aandoening kan 1 – 4 jaren duren, de prognose (met betrekking tot belastbaarheid of beweeglijkheid) op lange termijn is echter goed.

De fases / stadia van de ziekte:

Stadium 1 (Vroege fase):
In deze fase wordt een toenemende pijn in de schouder bij beweging bemerkt, die zeer heftig tot onverdraaglijk zijn. In het bijzonder ’s nachts zijn de klachten vaak erger. In de vroege fase wordt een bewegingsbeperking vaak niet direct bemerkt. In de regel duurt dit Stadium 3 – 9 maanden.

Stadium 2 (Fase van verstijven van de schouder):
Hoewel de pijnklachten langzaam minder worden, ontstaat in deze fase een toenemende bewegingsbeperking in alle richtingen, vooral merkbaar als de schouder naar binnen of Buiten gedraaid wordt of afgespreid. Vaak is aan het einde van deze fase de beweging van de schouder nagenoeg compleet beperkt. Deze fase kan tot 15 maanden duren.

Stadium 3 (Fase van verlichting):
Langzaam wordt de schouder in deze fase weer beweeglijker, doordat de ontstekingen / irritatie in het gewrichtskapsel langzaam minder worden. Er wordt een toenemende vrijdheid van beweging bemerkt en is aan het einde vaak weer compleet mobiel. Deze fase duurt in de regel tot 9 maanden.

De primaire behandeling in de vroege fases richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van leven, door pijnklachten te behandelen en door fysiotherapie de beweging proberen op te bouwen. Hoe intensief de behandeling doorgevoerd moet worden (door fysiotherapie, of met hulp van medicijnen) is afhankelijk van de ernst van de klachten.

In het eerste statium is enkel een behandeling met ontstekingsremmende medicatie (NSAID’s of Cortison) van belang, met eventueel subacromiale (schouderdak) en intra-articulaire (in het gewricht) injecties. Fysiotherapie heeft in deze fase geen bewezen effect en kan de klachten of beperkingen zelfs versclechteren.

Vanaf het tweede Stadium wordt een behandeling met fysiotherapie aanbevolen, tezamen met bovengenoemde medicamenteuze behandelingen.

Indien het ondanks intensieve fysiotherapeutische Therapie en medicatie niet tot het doorbreken van de klachten komt, KAN een kijkoperatie van de schouder (adhesiolyse) met het doorbewegen van de schouder in narcose (narcose-mobilisatie) overwogen worden. Soms is het hierdoor mogelijk de therapiestilstand op deze Manier te doorbreken.

Na een schouderoperatie bij een Frozen Shoulder is zijn geen bandages noodzakelijk, de schouder moet (direct) na de operatie intensief bewogen worden en fysiotherapeutisch behandeld. Ook is een behandeling met eigen oefeningen (voor thuis) noodzakelijk, soms met een speciale “bewegingsstoel”, waarop de schouder door een machine in alle richtingen bewogen wordt.

Met een nabehandelingsduur van 6 – 10 weken na een operatie is te rekenen.