Een gescheurde meniscus

"Een gescheurde meniscus behoort tot de meest voorkomende blessures van het kniegewricht."

De meniscus is een flexibele schijf van kraakbeen en bindweefsel, in de vorm van een hoefijzer, die in het kniegewicht liggen. Functie van de meniscus is het gewricht te beschermen, door als “schokdemper” te functioneren. In een knie zitten een binnen- en een buitenmeniscus.

Scheuren in een meniscus kunnen ontstaan door een blessure of door “slijtage”. Vaak is de binnenmeniscus vaker getroffen door blessures als de buitenmeniscus.

Een meniscusblessure kan door een nauwkeurig lichamelijk onderzoek reeds door Uw orthopeed vastgesteld worden. Soms zijn de klachten echter a-specifieker, en is een MRI noodzakelijk om een meniscusprobleem aan te tonen of uit te sluiten.

Typische klachten bij een gescheurde meniscus zijn:

• Pijnklachten van de knie, met name in de gewrichtsspleet van de betroffen kant (binnenkant of buitenkant van de knie)
  • Verminderde belastbaarheid, hinken
  • Soms een “blokkadegevoel” of bewegingsbeperking
  • Somit een “knappend gevoel of geluid” aan de binnen- of buitenkant van de knie
  • Soms zwelling van het gewricht met “vocht in de knie” (zelden)

Indien een meniscusprobleem “toevallig” wordt aangetoond (bij een MRI bijvoorbeeld) zonder wezenlijke (pijn)klachten, dan kan afgewacht worden. Indien slijtageklachten meer op de voorgrond staan, kunnen pijnstillers ingenomen worden, of kan een injectie van de knie verlichting brengen. Ook kan fysiotherapie met activerende oefeningen doorgevoerd worden.

Een meniscus geneest niet van zichzelf. Eventuele scheuren groeien (zoals bij bijv. een vingernagel) niet uit zichzelf weer vast. Indien een meniscusblessure klachten veroorzaakt (in het bijzonder het inklemmen van de meniscus!) wordt een operatie aanbevolen. Deze wordt via een kijkoperatie (artroscopie) uitgevoerd.

Indien de scheur “vers genoeg is” en de knie nog gezond, kan de meniscus soms “gehecht worden”. Vaak moet echter het gescheurde deel in zijn geheel verwijderd worden en wordt de restmeniscus glad gemaakt.

Na een kijkoperatie moet de knie 3-5 dagen ontlast worden, in die tijd loopt de patiënt met krukken. Verder volgt in deze fase ene behandeling met pijnstillers en trombosespuiten. Door middel van fysiotherapie wordt vervolgens de belasting weer opgebouwt. (Contact)sport is na 2 – 3 maanden weer mogelijk.

Indien de meniscus gehecht wordt, wordt na de operatie een (bewegings)orthese aangelegd. De knie moet ontlast worden tot de meniscus is genezen / vastgegroeid, minimaal 6 weken.