“Eigen-bloed-therapie” (PRP).

"Geschikt voor: tendinopathieën, (beginnende) artrose."

Een veelvoorkomende klacht van het houdings- en bewegingsapparaat is “ochtendstijfheid” van gewrichten, wat een teken kan zijn van een (beginnende) artrose. Maar ook blessures aan pezen, banden en spieren kunnen de beweeglijkheid en belastbaarheid van ons lichaam op de proef stellen. De bijkomende “ontstekingsreactie” van ons lichaam geeft dan typische klachten, zoals zwelling, roodheid en warmte.

Met een “eigen-bloed-therapie” (ook wel Platelett-Rich-Plasma therapie (PRP)) hebben wij de beschikking over een innovatieve en nieuwe therapie, ter verbetering van klachten en beweeglijkheid bij bovengenoemde problemen. Verschillende internationale wetenschappelijke studies hebben de effectiviteit van PRP bei artrose en pees-/spierproblemen aangetoond, door middel van stimulering van de celstofwisseling, bevordering van de doorbloeding van zieke weefsels en een verminderde groei van bacteriën.

Uw lichaamseigen bloedplaatjes (trombocyten) beschikken over een grote hoeveelheid aan groeifactoren, die herstel en een ontstekingsremmend effect bewerkstelligen als zij in contact komen met beschadigd weefsel. Als deze geactiveerd worden (door beschadigd weefsel) scheiden ze bovendien grote hoeveelheden aan cytokines uit (afweerstoffen) die op hun beurt ook ontstekingsreacties remmen, weefselgroei stimuleren en door de productie van lichaamseigen pijnstillers pijnklachten dempen. Vooral de ontstekingsachtige klachten bij bovengenoemde problemen (zwelling, warmte, roodheid) zijn met een PRP-therapie effectief te verlichten.

Voor een PRP-behandeling wordt 20 of 50 ml. bloed bij U afgenomen, vergelijkbaar met het normale “bloedprikken” bij de huisarts of ziekenhuis. Dit bloed wordt in verschillende stappen gecentrifugeerd en bewerkt, tot dat een geconcentreerde “cocktail” van bloedplasma, stamcellen, bloedplaatjes en biologisch werkzame stoffen over blijft. Deze cocktail wordt vervolgens door een injectie ingebracht op de plek die klachten veroorzaakt; in een gewricht of bijvoorbeeld aan een peesaanhechting.

Een behandeling met PRP is een effectieve behandeling met betrekking tot verlichten van klachten, verbeteren van belastbaarheid bij (chronische) pees- en spierproblemen en artrose. De behandeling wordt echter niet (geheel) door Uw “Krankenkasse” vergoedt, hiervoor wordt een eigen bijdrage van 140 – 150 euro gevraagd.

In de regel zijn 1 – 2 behandelingen vereist voor een optimaal resultaat.