Het Impingement-Syndroom van de schouder

"Met een Impingementsyndroom, wordt een bewegingsbeperking van de schouder bedoeld, vaak door hinderlijke zwellingen (inklemming) van wekedelen (slijmbeurs!) in het schouderdak."

Een Impingementsydroom wordt veroorzaakt door een pijnlijke “inklemming” van wekedelen en gewrichtsslijmhuid in het schouderdak, wat tot druk op de bovenarm en het schouderdak leidt. In deze ruimte bevinden zich een slijmbeurs en de Rotator-Cuff, welke door de ontsteking in de verdrukking komen en pijnklachten veroorzaken. Dit kan leiden tot chronische ontstekingen van slijmbeurs en wekedelen, en kan tot beschadigingen van de rotatorenmanchette en andere pezen leiden.

Typische klachten zijn pijn bij het afspreiden van de arm, ook kan rustpijn bestaan (’s nachts) en pijn bij het liggen op de getroffen schouder. Er zijn een aantal oorzaken die een Impingement-syndroom kunnen veroorzaken.

CONSERVATIEVE THERAPIE

Zolang geen grote, structurele beschadigingen voorhanden zijn, staat een conservatieve therapie met pijnstillers en fysiotherapie op de voorgrond, gedurende de eerste 3 – 6 maanden. Hierin worden de pijnklachten behandeld, de actieve en passieve beweging getraind en kracht en coördinatie verbeterd. Hiervoor staan volgende behandelingen ter beschikking:

• Fysiotherapie
  • Manuele Therapie, electrotherapie, cryotherapie.
  • Ontstekingsremmende medicijnen, pijnstillers (NSAID’s)
  • Injecties met Cortison
  • Acupunctuur
  • Bestralingstherapie, Shock-Wave therapie

OPERATIEVE THERAPIE

Bij gemiddeld 20 – 30% van de patiënten is een conservatieve therapie niet voldoende en KAN op termijn over een operatie nagedacht worden, indien na 6 – 12 maanden geen enkele vorm van verbetering optreedt, ondanks bovengenoemde conservatieve behandelmogelijkheden. De operatie wordt als artroscopie (kijkoperatie) doorgevoerd, hierbij wordt de ruimte onder het schouderdak “schoongemaakt”, de slijmbeurs verwijderd, en de onderkant van de onderkant van sleutelbeen, AC-gewricht en schouderdak “glad geschuurd”. Soms is een wisselsnede noodzakelijk (“open release”), dit is echter zelden het geval. Volgende operatieve procedures zijn het meest voorkomend:

Subacromiale Decompressie:
Hierbij wordt de onderkant van het schouderdak “glad geschuurd” (5 – 8 mm.) en de pandverbinding tussen het schouderdak en schouderblad verwijderd.

Bursectomie:
Het (artroscopisch) verwijderen van de slijmbeurs onder het schouderdal.

AC-gewricht plastieken:
Dit wordt bij een artrose van het AC-gewricht eventueel in combinatie met bovenstaande behandelingen gecombineerd. Hierbij wordt artroscopisch of door een wisselsnede het AC-gewricht vrijgemaakt en de gewrichtsspleet vergroot.

NA DE OPERATIE

In de regel (op uitzonderingen na) is de nabehandeling functioneel, dat wil zeggen dat kracht en beweging normaal mogelijk is. Een bandage is zelden noodzakelijk. Belangrijk is het begin van fysiotherapie snel na de operatie, met het trainen van de beweeglijkheid, belasting en spierkracht.

Met een nabehandelingstijd van 6 – 10 weken is te rekenen. (Contact)Sport is in de regel na 12 weken weer mogelijk.