Heupkopnecrose

"Heupkopnecrose wordt veroorzaakt door een doorbloedingsstoring van de heupkop, wat tot afsterven van de heupkop leidt."

Heupkopnecrose ontstaat door een (acute) doorbloedingsstoornis van de heupkop, of ten gevolge van een breuk van heup of heupkop. Typische klachten zijn (acuut ontstane) pijnklachten in de lies, soms met uitstraling naar het bovenbeen en de knie. Dergelijke doorbloedingsstoornissen zorgen voor weefselverval onder het gewrichtskraakbeen. Hierdoor ontstaan er cystes in de heupkop en kan de heupkop “ingedrukt” worden of breken, kan dit leiden tot heftige pijnklachten waardoor het been (accuut) niet meer belastbaar is. Het ontstaan van doorbloedingsstoornissen van de heupkop kan verschillende oorzaken hebben:

• Een val of een breuk in de heup, verhoogde druk in het gewricht (“vocht in het gewricht”)
  • Ontsteking van het heupgewricht
  • Stofwisselstoornissen/-ziekten
  • Alcoholmisbruik
  • Cortison-therapie (vaak langdurig)
  • Chemo- / radiotherapie

Stadia van heupkopnecrose

• Stadium I Er bestaan klachten, maar er zijn geen herkenbare veranderingen op een röntgenfoto, enkel door middel van een scintigraphie, MRI of CT te herkennen
  • Stadium II Zie stadium 1, maar met beginnende veranderingen (Sklerose) op een röntgenfoto
  • Stadium III In de röntgenfoto is een duidelijke breuk (of het indrukken) van de heupkop duidelijk herkenbaar
  • Stadium IV Eindstadium, in de röntgenfoto artrose herkenbaar.

De therapie is afhankelijk van de oorzaak van de ziekte, de leeftijd en het stadium van de ziekte. Indien geen behandeling plaatsvindt, leidt de aandoening binnen 2-3 jaar tot breuken van de heupkop en is een therapie met behoud van het eigen gewricht niet meer mogelijk.

Volgens studies en wetenschappelijke literatuur is er voor conservatieve behandelingen geen plaats in de behandeling, als het gaat om GENEZEN van de aandoening. Hiervoor dient in de regel een operatieve behandeling plaats te vinden. Wel kunnen conservatieve behandelingen verlichting van klachten geven, en de levenskwaliteit mogelijk verbeteren. Eventuele conservatieve behandelingsmogelijkheden zijn:

• Fysiotherapie
  • Medicamenteuze behandeling, vasodilatators en bifosfonaten
  • Hyperbare zuurstoftherapie
  • Echotherapie (Shockwave)

Indien een heupkopnecrose stadium I / II bestaat, kan U profiteren van het “opboren” van de heupkop (heupkopdecompressie). Hierdoor wordt de druk in de heupkop over meerdere boorgangen ontlast en botgenezing in gang gezet, wat de doorbloeding van de heupkop stimuleert. In Stadium II /III kan een correctuur van de stand van de heupkop doorgevoerd worden, zodat drukplekken op de heupkop ontlast worden. Tevens kan (afhankelijk van leeftijd van de patiënt, lokalisatie van de defecten) een endoprothetische operatie (“nieuwe heup”) noodzakelijk zijn.

Bij stadium IV blijft (indien de klachten invaliderend zijn en de patiënt dit wenst) enkel nog een endoprothetische operatie als mogelijkheid over.

NA DE OPERATIE

Na het opboren van de heupkop moet het been gedurende 6 weken ontlast worden, of met maximaal 20 kg. belasting. Ook wordt fysiotherapie aanbevolen. Met een revalidatietijd van 2,5 – 3 maanden is te rekenen. Afhankelijk van het resultaat zullen de klachten direct na de operatie duidelijk minder zijn, of zelfs verdwijnen. Bij blijvende klachten KAN in het verdere verloop alsnog een endoprothetische operatie nodig zijn.