Hielspoor door een Haglund-Exostose

"Een Haglund-exostose is herkenbaar door een zwelling op de achterkant van de hak (basis achillespees), deze zwelling geeft zelden klachten, maar is (in röntgenfoto's) vaak een "toevallige bevinding". Een behandeling is niet nodig, zolang geen klachten bestaan."

Een Haglund-exostose is een bijzondere vorm van hielspoor, waardoor de basis van de achillespees in de verdrukking komt. De exostose (uitgroei van bot) is bij veel mensen herkenbaar, als een “bobbel” op de hak bij de aanhechting van de achillespees, echter zorgt deze zelden voor klachten.

Indien klachten bestaan (bijvoorbeeld chronische ontstekingen van de basis van de achillespees), is het bekijken van de oorzaak van deze klachten van belang. Komt het door verkeerd schoeisel (druk op de achillespees) of door een overbelasting, of een “te korte achillespees”?

Bij acute pijnklachten wordt een sportpauze aanbevolen, eventueel met (ontstekingsremmende) medicijnen.

Verder moet het schoeisel nagekeken worden, en eventueel gewisseld (indien druk de oorzaak is). Verder kan fysiotherapie (massage, rek- en strekoefeningen) helpen en kunnen steunzolen aangemeten worden.

Indien een ontsteking van de basis van de achillespees bestaat die hardnekkig is, kan een “Eigen-bloed-therapie” (injecties met PRP aan de basis van de pees) overwogen worden.

OPERATIEVE BEHANDLUNG:

Indien geen verbetering bereikt wordt, KAN een operatie overwogen worden.

• Haglund-Exostose:
    De exostose wordt met een bijtel en zaagje verwijderd, waardoor de achillespees wordt ontlast.
  • Hielspoor aan basis achillespees:
    De verkalkingen aan de basis van de achillespees worden weggehaald, hierdoor moet soms (een deel van) de achillespees van het hielbeen worden losgemaakt, of (bij grote defecten na verwijderingen van kalk) opnieuw met het hielbeen te verbinden.

De nabehandeling (en eventuele ontlasting, belasting) is afhankelijk van de operatie, en of de achillespees (gedeeltelijk) is losgemaakt. Bij een hielspoor aan de basis van de achillespees, is de behandeling vaak zoals bij een achillespeesruptuur. Indien enkel een Haglund-exostose wordt verwijderd, is de voet na 1 – 2 weken weer belastbaar.