Injecties met Cortison

"Geschikt voor: vergevorderde artrose, (tendinopathieën)."

Cortison is een sterke ontstekingsremmer, die zowel als tablet of als injectie verlichting kan brengen bij ontstekingen (bijvoorbeeld bij artrose of spier- / peesproblemen). Indien deze als injectie wordt toegepast, biedt een cortison-behandeling een acute en snelle verlichting van pijnklachten en begeleidende klachten als zwelling (“vocht in het gewricht”), warmte en roodheid.

De werking van cortison berust echter in zijn geheel op ontstekingsremming (niet op weefselherstel zoals bijv. hyaluron en PRP) en is daarom vaak niet van blijvende aard. Verder kan cortison weefsel in het gewricht (kapsel, banden en pezen) dunner maken en beschadigen en tot verkalkingen in het gewricht leiden. Hierdoor gebruiken wij cortison-injecties alleen nog een- of tweemalig (diagnostisch), of bij een eindstadium artrose waar een operatie (nog) niet aan de orde is.

Cortison kan pezen en weefsel dunner maken en beschadigen, en kan leiden tot schade aan onderhuids bind- en vetweefsel. Hierdoor zijn wij terughoudend met cortison-injecties bij pees- en spierproblemen; deze worden door ons in dit geval hoogstens een- of tweemalig gebruikt.

Een cortison-injectie wordt in zijn geheel door Uw “Krankenkasse” betaald, een eigen bijdrage is niet van toepassing.