Kraakbeendeeltjes en splintertjes in het gewricht

"Vrijliggende (bot)splintertjes in het gewricht zorgen voor inklemming en kraakbeenschade."

Mogelijke oorzaken van deze aandoening zijn krachtige, herhalende belastingen van het ellebooggewricht, bijvoorbeeld bij boksen of (bijvoorbeeld) beeldhouwen. Ook een Morbus Panner (doorbloedingsstoringen van het bot in de ellenboog die tot kraakbeenschade lijdt), ontstekingen van het gewricht of kraakbeen (chondromatose) kunnen een oorzaak zijn.

CONSERVATIEVE THERAPIE

Een conservatieve behandeling is in de regel niet zinvol, omdat er een hoog risico op niet-reparabele kraakbeenschade is (door inklemming van deeltjes in het gewricht).

EEN OPERATIE

Vrijliggende (bot)deeltjes in de elleboog kunnen door een kijkoperatie verwijderd worden. Indien de deeltjes zo groot zijn dat ze niet door de “sleutelgaatjes” passen, moet het gewricht open gemaakt worden.

NA DE OPERATIE

Belasting en beweging na de operatie is in de regel mogelijk, maar afhankelijk van wat precies in de elleboog tijdens de operatie gedaan is (kijkoperatie, “open” operatie). Vaak volgt een gipsspalk voor de duur van 7 – 14 dagen, hierna moet de elleboog met fysiotherapie weer in beweging komen. Zware lichamelijke werkzaamheden en sport zijn na 6 weken weer mogelijk.