Het schoudergewricht

Indien mogelijk, streven wij bij de meeste schouderaandoeningen altijd een conservatieve behandeling na (zonder operatie).

Ons schoudergewricht heeft (in vergelijking met andere gewrichten) de meeste beweeglijkheid. Daarbij horen bewegingen als Elevatie en retroversie (heffen van de arm, op de rug draaien), abductie en adductie (beweging van de borstkas af en voor de borst langs) en rotatie (draaien).

De schouderkop wordt in de de gewrichtskom gefixeert door het gewrichtskapsel, banden, pezen en spieren. Dit zogenaamde “kapselbandapparaat” zorgt ervoor dat de kop stabiel in de kom blijft. Hierdoor is een vrije en grote mate van bewegingen mogelijjk, echter, het maakt de schouder ook gevoelig voor blessures indien deze structuren beschadigd worden.

In principe worden aandoeningen van het schoudergewricht onderverdeeld in degeneratieve (door slijtage) en traumatische (door een ongeluk, blessure) aandoeningen. Deze aandoeningen leiden vaak tot pijn bij beweging en belasting van de schouder, soms ook tot beperking van bovengenoemde bewegingen. Vaak gaan deze aandoeningen gepaard met een pijn in rust, soms ook ’s nachts.

Indien mogelijk, proberen wij ten aller tijden eerst een conservatieve behandeling na te streven. Wij wijzen erop, dat een behandeling van dergelijke aandoeningen (zowel conservatief maar ook na operaties) vaak langdurige klachten geeft en een langzame genezing.

Aandoeningen van het schoudergewricht

Een scheur van de Rotator-Cuff

“Bij personen ouder als 60 jaar, bestaat bij 25% een scheur in de rotator-cuff, als teken van slijtage, zonder noemenswaardige klachten. Bij personen ouder als 70 jaar is dit bij 40 – 50% het geval.”